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Literaturliste von Prof. Dr. Burkhard Gniewosz

letzte Aktualisierung: 27.05.2019

Gniewosz, B. (2019). Multi-Level-Analysen in Erziehungs- und Sozialisationskontexten. In B. Kracke & P. Noack (Hrsg.), Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie (S. 587-600). Berlin: Springer.

Gniewosz, B. & Titzmann, P. F. (Hrsg.). (2018). Handbuch Jugend. Psychologische Sichtweisen auf Veränderungen in der Adoleszenz. Stuttgart: Kohlhammer.

Gniewosz, B. & Gniewosz, G. (2018). How to model intraindividual change in cohort data using Mplus' multi-group approach. International Journal of Behavioral Development, 42(3), 373-380.

Lichtenfeld, S. & Gniewosz, B. (2018). Lern- und Leistungsmotivation im Jugendalter. In B. Gniewosz & P. F. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend. Psychologische Sichtweisen auf Veränderungen in der Adoleszenz (S. 200-216). Stuttgart: Kohlhammer.

Paulus, M., Licata, M., Gniewosz, B. & Sodian, B. (2018). The impact of mother-child interaction quality and cognitive abilities on children's self-concept and self-esteem. Cognitive Development, 48, 42-51.

Titzmann, P. F. & Gniewosz, B. (2018). With a little help from my child: A dyad approach to immigrant mothers' and adolescents' socio-cultural adaptation. Journal of Adolescence, 62, 198-206.

Walper, S. & Gniewosz, B. (2018). Die Bedeutung der Familie im Jugendalter. In B. Gniewosz & P. F. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend. Psychologische Sichtweisen auf Veränderungen in der Adoleszenz (S. 71-88). Stuttgart: Kohlhammer.

Gniewosz, B. & Watt, H. M. G. (2017). Adolescent-perceived parent and teacher overestimation of mathematics ability: Developmental implications for students' mathematics task values. Developmental Psychology, 53(7), 1371-1383.

Reindl, M., Gniewosz, B. & Reinders, H. (2016). Socialization of emotion regulation strategies through friends. Journal of Adolescence, 49, 146-157.

Gniewosz, B., Eccles, J. S. & Noack, P. (2015). Early adolescents' development of academic self-concept and intrinsic task value: The role of contextual feedback. Journal of Research on Adolescence, 25(3), 459-473.

Titzmann, P. F., Gniewosz, B. & Michel, A. (2015). Two Sides of a Story: Mothers' and Adolescents' Agreement on Child Disclosure in Immigrant and Native Families. Journal of Youth and Adolescence, 44(1), 155-169.

Christoph, G., Gniewosz, B. & Reinders, H. (2014). How does community service promote prosocial behavior? Examining the role of agency and ideology experience. International Journal of Behavioral Development, 38(6), 499-508.

Eckstein, K., Noack, P. & Gniewosz, B. (2013). Predictors of intentions to participate in politics and actual political behaviors in young adulthood. International Journal of Behavioral Development, 37(5), 428-435.

Reindl, M., Reinders, H. & Gniewosz, B. (2013). Die Veränderung jugendlichen Autonomiestrebens, wahrgenommener elterlicher Kontrolle und erlebter Konflikthäufigkeit in der Adoleszenz. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(1), 14-26.

Eckstein, K., Noack, P. & Gniewosz, B. (2012). Attitudes toward political engagement and willingness to participate in politics: Trajectories throughout adolescence. Journal of Adolescence, 35(3), 485-495.

Fresow, M., Rettich, P., Gniewosz, B. & Reinders, H. (2012). Individuelle Bedingungen für erfolgreiche Bildungskarrieren bei Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 7(4), 473-480.

Gniewosz, B. & Noack, P. (2012). What you see is what you get: The role of early adolescents' perceptions in the intergenerational transmission of academic values. Contemporary Educational Psychology, 37(1), 70-79.

Reinders, H., Ditton, H., Gräsel, C. & Gniewosz, B. (Hrsg.). (2011). Empirische Bildungsforschung. Strukturen und Methoden. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Reinders, H., Gniewosz, B., Gresser, A. & Schnurr, S. (2011). Erfassung interkultureller Kompetenzen bei Kindern und Jugendlichen. Das Würzburger Interkulturelle Kompetenz-Inventar (WIKI-KJ). Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 6(4), 429-452.

Gniewosz, B. (2010). Die Konstruktion des akademischen Selbstkonzeptes. Eltern und Zensuren als Informationsquellen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42(3), 133-142.

Noack, P., Kracke, B., Gniewosz, B. & Dietrich, J. (2010). Parental and school effects on students' occupational exploration: A longitudinal and multilevel analysis. Journal of Vocational Behavior, 77(1), 50-57.

Gniewosz, B., Noack, P. & Buhl, M. (2009). Political alienation in adolescence: Associations with parental role models, parenting styles, and classroom climate. International Journal of Behavioral Development, 33(4), 337-346.

Noack, P. & Gniewosz, B. (2009). Politische Sozialisation. In A. Beelmann & K. J. Jonas (Hrsg.), Diskriminierung und Toleranz. Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven (S. 137-153). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Gniewosz, B., Noack, P., Wentura, D. & Funke, F. (2008). Adolescents' attitudes towards foreigners. Associations with perceptions of significant others' attitudes depending on sex and age. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 3(3), 321-337.

Degner, J., Wentura, D., Gniewosz, B. & Noack, P. (2007). Hostility-related prejudice against Turks in adolescents: Masked affective priming allows for a differentiation of automatic prejudice. Basic and Applied Social Psychology, 29(3), 245-256.

Gniewosz, B. & Noack, P. (2006). Intergenerationale Transmissions- und Projektionsprozesse intoleranter Einstellungen zu Ausländern in der Familie. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 38(1), 33-42.

Gniewosz, B. (2005). Intergenerationale Transmissions- und Projektionsprozesse politischer Einstellungen in der Familie. Dissertation, Universität, Fakultät für Sozial- und Verhaltenswissenschaften, Jena.

Gniewosz, B., Noack, P., Funke, F. & Wentura, D. (2003). Ausländerfeindliche Einstellungen von Schülern und wahrgenommene Einstellungen im sozialen Umfeld. Zeitschrift für Politische Psychologie, 11(4), 345-359.



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