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Literaturliste von Dr. Tina Gehlert

letzte Aktualisierung: 04.12.2023

Anke, J., Ringhand, M., Petzoldt, T. & Gehlert, T. (2023). Micro-mobility and road safety: Why do e-scooter riders use the sidewalk? Evidence from a German field study. European Transport Research Review, 15, No. 29.

Kröling, S., Gehlert, T., Gerlach, R. & van der Meer, E. (2022). Entwicklung der Geschwindigkeitswahrnehmung bei Kindern. ZVS - Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 68(3), 179-186.

Zwicker, L., Schlag, B., Gaster, K. & Gehlert, T. (2021). Entwicklung und Evaluation einer Ru^D"&ckmeldefahrt fu^D"&r ältere Autofahrer. ZVS - Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 67(1), 7-14.

Schleinitz, K., Petzoldt, T. & Gehlert, T. (2020). Drivers' gap acceptance and time to arrival judgements when confronted with approaching bicycles, e-bikes, and scooters. JOURNAL OF TRANSPORTATION SAFETY & SECURITY, 12(1), 3-16.

Brenner-Hartmann, J., Fastenmeier, W., Graw, M., Herle, M., Brieber, D., Zellner, L., Eder, M., Vetter, M., Brunnauer, A., Bächli-Biétry, J., Fels, H., Herzoog, J., Holzer, A., Mußhoff, F., Skala, K., Banse, R., Rauch, J., Schützhofer, B., Gehlert, T., Kubitzki, J., Schleinitz, K., Martensen, H., Herzog, J., Skopp, G. & Weinmann, W. (2019). 15. Gemeinsames Symposium der Deutschen Gesellschaft für Verkehrspsychologie e. V. (DGVP) und der Deutschen Gesellschaft für Verkehrsmedizin e. V. (DGVM). Blutalkohol, 56(Supplement 3), 7-32.

Gehlert, T., Köhler, M., Bamberg, S., Brockamp, T., Schlattmann, M. & Kröling, S. (2019). Evaluation des Unfallpräventionsprogramms P. A. R. T. Y. ZVS - Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 65(3), 186-193.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Kröling, S., Gehlert, T. & Mach, S. (2019). (E-)Cyclists running the red light - The influence of bicycle type and infrastructure characteristics on red light violations. Accident Analysis and Prevention, 122, 99-107.

Gehlert, T., Ortlepp, J., Kühn, M. & Brockmann, S. (2018). Keine Sicherheitswirkung einer Vorderen Bremsleuchte zu erwarten. Kommentar zu Petzoldt, Schleinitz et al. (2017) und Monzel, Keidel et al. (2018). ZVS - Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 64(5), 354-358.

Schleinitz, K., Petzoldt, T. & Gehlert, T. (2018). Risk compensation? The relationship between helmet use and cycling speed under naturalistic conditions. Journal of Safety Research, 67, 165-171.

Vogelpohl, T., Kühn, M., Hummel, T., Gehlert, T. & Vollrath, M. (2018). Transitioning to manual driving requires additional time automation deactivation. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 55, 464-482.

Petzoldt, T., Schleinitz, K., Krems, J. F. & Gehlert, T. (2017). Drivers' gap acceptance in front of approaching bicycles - Effects of bicycle speed and bicycle type. Safety Science, 92, 283-289.

Petzoldt, T., Schleinitz, K., Heilmann, S. & Gehlert, T. (2017). Traffic conflicts and their contextual factors when riding conventional vs. electric bicycles. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 477-490.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Franke-Bartholdt, L., Krems, J. & Gehlert, T. (2017). The German naturalistic cycling study - Comparing cycling speed of riders of different e-bikes and conventional bicycles. Safety Science, 92, 290-297.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Franke-Bartholdt, L. & Gehlert, T. (2016). Geschwindigkeit und kritische Ereignisse bei Rad- und Elektrofahrradfahrern verschiedener Altersgruppen. ZVS - Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 62(3), 64-68.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Krems, J. F. & Gehlert, T. (2016). The influence of speed, cyclists' age, pedaling frequency, and observer age on observers' time to arrival judgments of approaching bicycles and e-bikes. Accident Analysis and Prevention, 92, 113-121.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Franke-Bartholdt, L., Krems, J. F. & Gehlert, T. (2015). Conflict partners and infrastructure use in safety critical events in cycling - Results from a naturalistic cycling study. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 31, 99-111.

Schleinitz, K., Petzoldt, T., Krems, J., Kühn, M. & Gehlert, T. (2015). Geschwindigkeitswahrnehmung von einspurigen Fahrzeugen. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V., Unfallforschung der Versicherer.

Gehlert, T., Hagemeister, C. & Özkan, T. (2014). Traffic safety climate attitudes of road users in Germany. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 26, 326-336.

Gehlert, T., Schulze, C. & Schlag, B. (2012). Evaluation of different types of dynamic speed display signs. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour.

Gehlert, T., Gajewski, P. & Falkenstein, M. (2011). Unfallforschung kompakt. Kognitives Training im Alter. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V., Unfallforschung der Versicherer.

Schulze, C., Schlag, B. & Gehlert, T. (2011). Wirkungsvergleich dynamischer Geschwindigkeitsrückmeldeanlagen. Straßenverkehrstechnik, 55(3).

Echterhoff, W., Gehlert, T., Lau, J., Veith, H. & Walter, J. (2010). Verkehrssicherheit - Personenfaktoren. (Mit 4 Einzelbeiträgen). In R. Trimpop, G. Gericke & J. Lau (Hrsg.), Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit. Sicher bei der Arbeit und unterwegs - wirksame Ansätze und neue Wege. 16. Workshop 2010 (S. 335-352). Kröning: Asanger.

Gajewski, P. D., Wipking, C., Falkenstein, M. & Gehlert, T. (2010). Dortmunder Altersstudie: Studie zur Förderung der Hirnleistungsfähigkeit bei Älteren. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V..

Gehlert, T. (2010). Kognitives Training im Alter: Mehr Sicherheit im Straßenverkehr. Unfallforschung kompakt. Berlin: Unfallforschung der Versicherer.

Gehlert, T. (2010). Arbeits- und Verkehrssicherheit älterer Lkw-Fahrer. In R. Trimpop, G. Gericke & J. Lau (Hrsg.), Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit. Sicher bei der Arbeit und unterwegs - wirksame Ansätze und neue Wege. 16. Workshop 2010 (S. 341-344). Kröning: Asanger.

Gehlert, T. (2010). Regelbefolgung und wahrgenommene Verkehrsüberwachung in Deutschland. Die Polizei, 3, 84-89.

Hautzinger, H., Manssen, G., Schlag, B., Müller, H. E., Pfeiffer, M., Rößger, L., Schade, J., Butterwegge, P. & Gehlert, T. (2010). Regelverstöße im Straßenverkehr. Häufigkeit, Schadenfolgen, Sanktionierung, Prävention. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V., Unfallforschung der Versicherer.

Schulze, C. & Gehlert, T. (2010). Evaluation dynamischer Geschwindigkeitsrückmeldung. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V., Unfallforschung der Versicherer.

Stern, J., Schlag, B., Schulze, C., Degener, S., Butterwegge, P. & Gehlert, T. (2010). Evaluation des Dialog-Displays - Berliner Studien. Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 56(3), 115-122.

Gehlert, T. (2009). Lob und Tadel" - Wirkungen von Dialog-Displays. Unfallforschung kommunal. Berlin: Unfallforschung der Versicherer.

Gehlert, T. (2009). Verkehrsklima in Deutschland 2008. Unfallforschung kompakt. Berlin: Unfallforschung der Versicherer.

Gehlert, T. (2008). Straßenbenutzungsgebühren in Städten. Akzeptanz und Mobilitätsverhalten. Dissertation, Technische Universität, Fakultät Mathematik und Naturwissenschaften, Dresden.

Gehlert, T. (2009). Verkehrsklima in Deutschland 2008. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V., Unfallforschung der Versicherer.

Gerike, R. & Gehlert, T. (2009). Spatial structures and travel time Analysis of the German time use survey. Paper presented at the 1st International Time Use Observatory Workshop, January 68, Santiago, Chile.

Gehlert, T., Kramer, C., Thronicker, I. & Nielsen, O. A. (2008). Socioeconomic differences in the response towards road pricing. Paper presented at the 4th International Conference on Traffic and Transportation Psychology (ICTTP), 31 August4 September, Washington D.C., USA.

Gehlert, T., Nielsen, O. A., Rich, J. & Schlag, B. (2008). Public acceptability change of urban road pricing schemes. Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Transport, 161(3), 111-121.

Gerike, R., Gehlert, T., Richter, F. & Schmidt, W. (2008). Think globally, act locally - Reducing environmental impacts of transport. European Transport, 38, 61-84.

Gehlert, T. & Nielsen, O. A. (2007). Acceptability change and car-use adaptation in response to urban road pricing. Paper presented at the 9th NECTAR Conference, May 912, Porto, Portugal.

Gehlert, T. & Nielsen, O. A. (2007). Triangulation of data sources for analysing responses to road pricing in Copenhagen. Paper presented at the European Transport Conference, October 1719, Leeuwenhorst, Netherlands.

Gehlert, T., Francke, A. & Schlag, B. (2007). Psychologische Reaktanz als Reaktion auf die Bahnpreisreform der Deutschen Bahn AG. Wirtschaftspsychologie, 9(1), 86-96.

Gerike, R., Seidel, T., Becker, U., Richter, F. & Schmidt, W. (2006). Consequences of internalising external costs of transport in the Free State of Saxony. Final Report to the Saxon State Office for Environment and Geology, Dresden in German.

Seidel, T., Schlag, B., Nielsen, O. A. & Rich, J. H. (2006). Public acceptability changes of urban road pricing schemes. Poster presented at the 26th Congress of Applied Psychology, July 1621, Athens, Greece.

Gerike, R. & Seidel, T. (2005). Internalisierung externer Effekte im Verkehr - Chance oder Illusion. Verkehrsforschung-online, 2, 1-21.

Gerike, R., Seidel, T. & Becker, U. (2005). Consequences of internalising external costs of transport in the Free State of Saxony. First report to the Saxon State Office for Environment and Geology, Dresden in German.

Gerike, R., Seidel, T., Becker, U., Richter, F. & Schmidt, W. (2005). Consequences of internalising external costs of transport in the Free State of Saxony. Second report to the Saxon State Office for Environment and Geology, Dresden in German.

Hagemeister, C., Schmidt, A., Seidel, T. & Schlag, B. (2005). Criteria for cyclists' everyday route choice. In G. Underwood (Ed.), Traffic and transport psychology. Theory and application. Proceedings of the ICTTP 2004 (pp. 63-76). Amsterdam: Elsevier.

Schlag, B. & Seidel, T. (2004). Verkehrspsychologie an der TU Dresden. Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 4, 215-216.

Seidel, T., Schade, J. & Schlag, B. (2004). Wirtschaftliche und politische Akzeptanz von Straßenbenutzungsgebühren im städtischen Autoverkehr. In B. Schlag (Hrsg.), Verkehrspsychologie. Mobilität, Sicherheit, Fahrerassistenz (S. 83-101). Lengerich: Pabst.

Wieland, B., Seidel, T., Matthes, A. & Schlag, B. (2004). Transport Policy, Acceptance and the Media. Diskussionsbeiträge aus dem Institut Wirtschaft und Verkehr, TU Dresden, 2.

Wieland, B., Seidel, T., Matthes, A. & Schlag, B. (2004). Transport Policy, Acceptance and the Media. Paper presented at the 3rd International Conference of Applied Infrastructure Research, October 9, Berlin.

weitere Schriften:

Gehlert, T. (2011). Verkehrssicherheit. In O. Schwedes (Hrsg.), Verkehrspolitik (S. 233-252). Wiesbaden: VS- Verlag für Sozialwissenschaften.

Gehlert, T., Kramer, C., Nielsen, O. A. & Schlag, B. (2011). Socioeconomic differences in public acceptability and car use adaptation towards urban road pricing. Transport Policy, 18(5), 685-694.

Gehlert, T. (2009). "The AKTA road pricing experiment in Copenhagen, Denmark": CIVITAS Forum 2009 "The Future of urban mobility", 19-21 October, Krakow, Poland.

Gehlert, T. (2008). "Socio-economic differences in the response towards road pricing": 4th International Conference on Traffic and Transport Psychology, 31 August - 4 September, Washington D.C., USA.

Rößger, L., Schade, J., Obst, D., Gehlert, T., Schlag, B., Bonsall, P. & Bonsall, L. (2008). Psychological constraints of user reactions towards differentiated charging. (Deliverable 4.2). EU Project "User reaction and efficient differentiation of charges and tolls" (DIFFERENT), funded by the European Commission, 7th Framework Programme.

Gehlert, T. (2007). "Acceptability and travel behaviour change in response to urban road pricing": Colloquium Sustainable mobility, June 12, Leipzig.

Gehlert, T. (2007). "Acceptability change and car-use adaptation in response to urban road pricing": 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, 9.-12. September, Bayreuth, Germany.

Gehlert, T. (2007). "Successful implementation of travel demand management strategies": Summer school "Transportation and Climate Change", 2.-7. September, Ostritz, St. Marienthal, Germany.

Schade, J. & Gehlert, T. (2007). Acceptability. State of the Art. (Deliverable 2). EU-Project "Co-ordination of Urban Road User Charging Organisational Issues" (CURACAO), funded by the European Commission, 6th Framework Programme.

Gehlert, T. (2006). "Acceptability of urban road pricing a process view": 45th Congress of the German Association of Psychology (DGPs), 17.-21. September, Nürnberg.

Gehlert, T. (2006). "Implementation of travel demand management strategies": Summer school "Transportation, Economics and Environment", September 28, Prague, Czech Republic.

Gehlert, T. (2006). "The psychology of travel behaviour": Saxon State Office for Environment and Geology, October 19, Dresden, Germany in German.

Gehlert, T. (2005). "Does experience change peoples mind about road pricing? The impact of behaviour on attitude change": 6th Biennial Conference on Environmental Psychology, 19.-21. September, Bochum, Germany.

May, T., Marsden, G., Zografos, K., Tsanos, C., Wieland, B., Matthes, A., Seidel, T., Peter, B., Tegner, H., Moilanen, P. & de Palma, A. (2005). Synthesis and Recommendations. (Deliverable 7). EU-Project "Transport Institutions in the Policy Process" (TIPP), funded by the European Commission, 5th Framework Programme.

Gehlert, T. (2004). "The Politics of Pricing": European Federation for Transport and Environment (T&;E), Workshop "Uniting environmental and social transport policies", 19 May 2004, Brussels, Belgium. - 4 -.

May, T., Matthews, B., Lindsey, R., de Palma, A., Matthes, A., Seidel, T., Wieland, B., Kallioinen, J. & Moilanen, P. (2004). Theoretical and Practical Approaches to Institutional Analysis. (Deliverable 2). EU-Project "Transport Institutions in the Policy Process" (TIPP), funded by the European Commission, 5th Framework Programme.

Schade, J., Seidel, T. & Schlag, B. (2004). Evaluation of Acceptability. Final Report. (Deliverable 7). EU-Project "Co-ordinating Urban Pricing Integrated Demonstrations" (CUPID), funded by the European Commission, 5th Framework Programme.

Seidel, T., Matthes, A., Wieland, B., Schlag, B., Verhoef, E., Ubbels, B., Tànczos, K., Kostztyó, Á. & Mészáros, F. (2004). Political Acceptability and Perceived Legitimacy of Transport Policy Implementation. (Deliverable 4). EU-Project "Transport Institutions in the Policy Process" (TIPP), funded by the European Commission, 5th Framework Programme.



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Katja Trillitzsch
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