letzte Aktualisierung: 04.12.2024
Aldrup, K., Carstensen, B. & Klusmann, U. (2024). The role of teachers' emotion regulation in teaching effectiveness: A systematic review integrating four lines of research. Educational Psychologist, 59(2), 89-110.
Carstensen, B., Aldrup, K., Lüdtke, O. & Klusmann, U. (2024). How stable is student teachers' emotional exhaustion? Disentangling different components of stability and change using the STARTS model. Journal of Educational Psychology, 116(5), 703-718.
Carstensen, B., Lindner, C. & Klusmann, U. (2024). Wahrgenommene Wertschätzung im Lehramtsstudium. Fachunterschiede und Effekte auf Wohlbefinden und Abbruchsintention. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 38(3), 181-194.
Schriek, J., Carstensen, B., Soellner, R. & Klusmann, U. (2024). Pandemic rollercoaster: University students' trajectories of emotional exhaustion, satisfaction, enthusiasm, and dropout intentions pre-, during, and post-COVID-19. Teaching and Teacher Education, 148, No. 104709.
Asbury, K., Roloff, J., Carstensen, B., Guill, K. & Klusmann, U. (2023). Investigating preservice teachers' field-specific ability beliefs: Do they believe innate talent is essential for success in their subject? Teaching and Teacher Education, 136, No. 104367.
Carstensen, B., Buts, M. & Klusmann, U. (2023). Die Effekte medialer Berichterstattung während der COVID-19-Pandemie auf (angehende) Lehrkräfte: Eine experimentelle Studie zum Erleben von Anerkennung und Metastereotypen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 70(3), 208-221.
Klusmann, U., Aldrup, K., Roloff-Bruchmann, J., Carstensen, B., Wartenberg, G., Hansen, J. & Hanewinkel, R. (2023). Teachers' emotional exhaustion during the COVID-19 pandemic: Levels, changes, and relations to pandemic-specific demands. Teaching and Teacher Education, 121, No. 103908.
Klusmann, U. & Carstensen, B. (2023). Sieben Jahre Lehramtsmonitoring: Eine Zusammenfassung bisheriger Ergebnisse aus der Student Teacher Professional Development Study (STePS). In M. Greinert, I. Parchmann & T. Kleickmann (Hrsg.), Lehramt mit Perspektive. Ansätze, Methoden und Forschungsergebnisse einer zukunftsorientierten Lehrkräftebildung (S. 263-294). Münster: Waxmann.
Klusmann, U. & Carstensen, B. (2023). STePS - Student Teacher Professional Development Study: Eine Übersicht zu den Tätigkeiten im Teilprojekt Evaluation. In M. Greinert, I. Parchmann & T. Kleickmann (Hrsg.), Lehramt mit Perspektive. Ansätze, Methoden und Forschungsergebnisse einer zukunftsorientierten Lehrkräftebildung (S. 253-262). Münster: Waxmann.
Schulze-Hagenest, T., Carstensen, B., Weber, K., Jansen, T., Meyer, J., Köller, O. & Klusmann, U. (2023). Teachers' emotional exhaustion and job satisfaction: How much does the school context matter? Teaching and Teacher Education, 136, No. 104360.
Aldrup, K., Carstensen, B. & Klusmann, U. (2022). Is empathy the key to effective teaching? A systematic review of its association with teacher-student interactions and student outcomes. Educational Psychology Review, 34(3), 1177-1216.
Carstensen, B. & Klusmann, U. (2021). Assertiveness and adaptation: Prospective teachers' social competence development and its significance for occupational well-being. British Journal of Educational Psychology, 91(1), 500-526.
Aldrup, K., Carstensen, B., Köller, M. M. & Klusmann, U. (2020). Measuring teachers' social-emotional competence: Development and validation of a situational judgment test. Frontiers in Psychology, 11, No. 892.
Carstensen, B. (2019). Sozial-emotionale Kompetenz von (angehenden) Lehrkräften. Entwicklung im Studium und prädiktive Validität. Dissertation, Universität, Philosophische Fakultät, Kiel.
Carstensen, B., Köller, M. & Klusmann, U. (2019). Förderung sozial-emotionaler Kompetenz von angehenden Lehrkräften. Konzeption und Evaluation eines Trainingsprogramms. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 51(1), 1-15.
Carstensen, B., Köller, M. & Klusmann, U. (2019). Training zur Förderung der sozial-emotionalen Kompetenz von Lehramtsstudierenden. In G. Uhde & B. Thies (Hrsg.), Kompetenzentwicklung im Lehramtsstudium durch professionelles Training (S. 53-67). Braunschweig: Institut für Pädagogosiche Psychologie, TU Braunschweig.
Möchten Sie auch in die Datenbank aufgenommen werden, haben Sie Änderungswünsche an Ihrem vorhandenen Profil oder möchten Sie Literatur zur Aufnahme in PSYNDEX nachmelden, nehmen Sie bitte Kontakt zu uns auf.
Katja TrillitzschURL der Seite: https://www.psychauthors.de/psychauthors/index.php?wahl=forschung&uwahl=psychauthors&uuwahl=p07538BC_pub